Cliënten en verwijzers
Nieuwe Cliënt?
Na aanmelding bij onze GGZ instelling volgt een screening om te onderzoeken of de aanmelding passend is. Mocht dat zo zijn, komt u met datum van aanmelding op de wachtlijst. Zie voor wachttijden :Wachttijd
Zodra er ruimte is om te starten volgt de intake en indicatiestelling. In het eerste gesprek wordt besproken wie er betrokken zouden kunnen worden en welke informatie nodig is om helder te krijgen wat er aan de hand is en welke vorm van behandelen het meest passend is. Hier wordt een plan voor opgesteld in overleg met u. In dit plan kunnen diverse onderdelen zijn opgenomen, zoals bijvoorbeeld een interview over de vroege kindgeschiedenis, een of meer observaties, het afnemen van verschillende vragenlijsten en/of testen. Ook kunnen verslagen van eerdere onderzoeken of behandelingen opgevraagd worden, zodat we niet onnodig dingen over hoeven te doen.
Hierna zal met u besproken worden hoe wij adviseren dat de behandeling zou moeten worden aangepakt, en welke vorm van therapie daarbij aansluit. Als u na de uitleg instemt met het plan van aanpak zullen de daarover gemaakte afspraken in een definitief behandelplan worden vastgelegd. Wij werken zoveel mogelijk met vaste behandelaren en als het passend en mogelijk is, zal de intaker ook uw behandelaar worden. Het kan voorkomen dat er één of meer andere behandelaren worden toegevoegd, die ieder een eigen deel van de behandeling uit zullen voeren. Uiteraard in overleg met u, soms vanaf het begin en soms in de loop van de behandeling.
Ook is het mogelijk dat we doorverwijzen naar een hulpverlener buiten onze GGZ instelling als dat voor u een betere oplossing zou geven of dat wij voorstellen om samen met een andere organisatie de behandeling vorm te geven. Wij werken met diverse andere organisaties samen.
Verwijzer?
Als u overweegt om een cliënt naar ons te verwijzen, stellen wij het zeer op prijs om vooraf overleg te hebben of het een passende verwijzing is. Sommige situaties lenen zich (nog) niet voor behandeling binnen de s-ggz en soms passen onze behandelvormen niet bij een cliënt. Wij willen dan wel meedenken over welke andere mogelijkheden er zijn of wat er eerst zou moeten gebeuren, voordat behandeling bij ons passend zou kunnen zijn.
Wij kunnen eventueel ook consultatief betrokken worden bij (lopende) hulptrajecten. Een aantal gemeenten geeft de mogelijkheid voor jeugdigen om dit vanuit de gemeente te financieren; in andere situaties zal het op een andere manier bekostigd moeten worden.
Enkele kernwaarden in ons beleid:
Cliënt belang gaat voor - Binnen onze GGZ instelling stellen we het belang van de cliënt voorop. Dit betekent dat alle activiteiten er op zijn gericht dat de problemen en klachten op een zo optimaal mogelijke manier worden opgelost. Hierbij kunnen we putten uit de ervaring en kennis van een multidisciplinair team. Maar ook als dat betekent dat de problemen (deels) beter bij een andere instelling of praktijk zouden kunnen worden behandeld, zullen we u dat voorstellen. Wij werken regelmatig samen met andere organisaties in een gezamenlijk aanbod.
Kind belang gaat voor - In situaties waar de belangen van ouders/verzorgers botsen met die van het kind, zullen we het belang van het kind voorop stellen; uiteraard gaan wij hier open over in gesprek met de betrokkenen.
Openheid en eerlijkheid gaat voor - Alles wat in therapie gezegd wordt is vertrouwelijk. Alleen met uw toestemming zullen wij informatie aan derden verstrekken, tenzij de wet ons anders voorschrijft.
Duidelijkheid gaat voor - We maken duidelijke afspraken over de aanpak, maar ook over praktische zaken. Dit geeft ook verantwoordelijkheden voor het nakomen van de afspraken.